U drugoj polovici 19. stoljeća, točnije 10. rujna 1884. godine, poseban događaj obilježio je jedan grad na istoku Hrvatske.
Postao je prvi grad u zemlji koji je uveo tramvajski promet, čime se svrstao među pionire modernog javnog prijevoza. Bio je to veliki trenutak za lokalno stanovništvo, koje je s ponosom gledalo kako njihov grad staje uz bok velikim svjetskim metropolama. Iako su tramvaji prvotno prometovali kroz povijesnu jezgru, poznatu Tvrđu, od 1926. godine u gradu prometuje električni tramvaj, čime započinje novo poglavlje u modernizaciji javnog prijevoza.
Dugogodišnja tradicija koja traje
Tramvaj je brzo postao ključni dio svakodnevice stanovnika ovog grada. "Tramvajem smo putovali u školu, na posao i na sastanke s dragim ljudima. Za tramvajem smo trčali, gužvali se u njemu i njime žurili. On nije samo prijevozno sredstvo, već simbol povezanosti i razvoja grada," navode iz lokalne uprave.
Danas grad ima 30 kilometara tramvajske pruge, a 25 tramvaja svakodnevno povezuje gradske četvrti poput Retfale, Industrijske četvrti, Juga II i Višnjevca. Osim što je praktičan, tramvaj je i simbol tradicije i održivosti u ovom gradu, koji je unatoč svojoj veličini zadržao organizirani tramvajski promet.
Osijek: Pionir prije Zagreba
Da, radi se o Osijeku – prvom gradu u Hrvatskoj koji je uveo tramvaj. Osijek je ovu inovaciju dočekao sedam godina prije Zagreba, koji je svoj prvi tramvaj na konjsku zapregu pustio u promet 5. rujna 1891. godine. Povijest bilježi da su i drugi hrvatski gradovi, poput Rijeke, Dubrovnika, Pule i Opatije, imali tramvajske linije, no s vremenom su one ugašene zbog raznih razloga, od modernizacije do smanjenog interesa građana.
Tradicija koja živi i danas
Danas, Osijek zajedno sa Zagrebom ostaje jedini hrvatski grad s funkcionalnim tramvajskim prometom. Tramvaj nije samo prijevozno sredstvo već i simbol urbanog identiteta grada koji je prije 140 godina postavio temelje modernog javnog prijevoza u Hrvatskoj.